Koduleht

Ainekaart

Ainekood IFI7052 

Eesmärk: Kursuse eesmärgiks on tutvustada erinevate õpikeskkondade ja võrgustike analüüsimise, loomise, kasutamise ja haldamise võimalusi ning võimaldada vajalike teadmiste ja praktiliste oskuste omandamist õpikeskkondade ja võrgustike efektiivseks loomiseks ja haldamiseks.

Aine lühikirjeldus: Õpikeskkonna ja võrgustiku roll õpiprotsessis. Monoliitsed ja tsentraliseeritud õpihaldussüsteemid. Hajutatud arhitektuuriga ja personaalsed keskkonnad. Sotsiaalne meedia ja nende lubavused keskkondade ja võrgustike loomisel ja kasutamisel. e-portfoolio rakendused. Avatud kursused. Keskkondadega seotud tehnoloogiad ja spetsifikatsioonid. RSS ja vookogud. Folksonoomia ja ühisjärjehoidjad. Vistutamine. Widgetid. Identiteedihaldus ja OpenID. Rollid erinevates keskkondades. Keskkondade ja võrgustikega seotud trendid ja tulevikusuunad. Antud kursus tutvustab võrdlevalt erinevate keskkondade kavandamist, rakendamist ja haldamist. Oluline rõhuasetus on sotsiaalsel meedial ja selle
lubavustel individuaalsete ja grupitööde tegevusteks ning õpiprotsessi toetavate võrgustike loomiseks. Kursusel käsitletavad teemad on peamiselt iseseisvaks omandamiseks e-õppe vormis, mille omandamist peegeldavad individuaalsetes ajaveebides reflekteerivad postitused. Kontaktpäevad pakuvad kokkuvõtvalt nii teoreetilisi teadmisi kui ka praktilisi oskusi keskkondade ja võrgustike loomiseks ja haldamiseks.
Kursuse sooritamiseks vajalik töö maht on 78 (3×26) tundi. Sellest kontakttundidena toimub 12 tundi seminaridena. Individuaalse tööna on peavad üliõpilased üles seadma enda personaalse õpikeskkonna, koostama õpilepingu, lugema valitud artiklid nädala teemadel, kirjutama ajaveebipostitused nädala teemadel, jälgima ja kommenteerima teiste kursuslaste ajaveebe ning kirjutama kokkuvõtte kursusest. Individuaalse
töö mahuks on arvestatud 46 tundi. Rühmatööna tuleb koostada virtuaalse õpikeskkonna või e-õppe vahendi
kontseptuaalne disain ning esitleda seda viimases seminaris. Rühmatöö mahuks on arvestatud 20 tundi iga rühma liikme kohta.

Hindamisvorm: Arvestus (arvestatud/mittearvestatud). Hindamismeetodid: kirjalikud analüütilised ja reflekteerivad ajaveebi postitused kursusel nädala kaupa käsitletavate teemade kohta; grupitööna valminud õpikeskkonna kontseptuaalse disaini kaitsmine kontaktpäeval.

Õppetöös osalemise ja eksamile/arvestusele pääsemise nõuded: Kontakttundides osalemiseks nõuded puuduvad. Kontakttundides osalemine soovituslik v.a. viimane kontaktpäev, mil toimub rühmatööna valminud
prototüüpide esitlemine ja kaitsmine. Arvestuse saamiseks peab osalema kõikidel ajaveebiseminaridel, esitama ja kaitsma rühmatööna valminud õpikeskkonna kontseptuaalse disaini Kui üliõpilane on hilinenud rohkem kui kolme ajaveebipostituse esitamisega, ei pääse ta arvestuse sooritamisele ajalveebipostituste põhjal.

Iseseisva töö nõuded: Iseseisvad tööd: iganädalane reflekteeriv ja analüüsiv ajaveebipostitus vastavalt antud nädalal käsitletavale teemale, individuaalne õpileping kursuse alguses, grupitööna valmiv prototüüp. Konsultatsioon kontaktpäevadel või läbi sotsiaalse meedia jooksvalt kursuse toimumise ajal.

Eksami hindamiskriteeriumid või arvestuse sooritamiseks vajalik miinimumtase: Arvestatud või mittearvestatud. Arvestuse saamiseks peab osalema kõikidel ajaveebiseminaridel, esitlema ja kaitsma rühmatöö õigeaaegselt. Ajaveebiseminaride postitused loetakse arvestatuks, kui kursusel osaleja on
julgenud postitada oma töö avalikku keskkonda tundmata piinlikkust ja häbi oma töö üle; tema postitused sisaldavad analüütilist ja reflekteerivat komponenti; on vastavuses antud nädala teemaga; vastab ülesandes esitatud küsimustele; sisaldab üliõpilase originaalseid ideid ning demonsteerib lugemismaterjalidest arusaamist. Postitustes sisalduvad viited teadusartiklitele peavad olema korrektselt vormistatud.

Informatsioon kursuse sisu kohta, kursuse jaotumine teemade kaupa sh kontakttundide ajad: Iseseisvad tööd peavad olema esitatud iga nädala lõpuks.
Kontaktpäevade toimumisajad:
Laupäev 03.09.2011 kell 14.00 - 18.00 ruum T-416
Laupäev 12.11.2011 kell 14.00 - 18.00 ruum T-416
Laupäev 26.11.2011 kell 14.00 - 18.00 ruum T-416

Kursuse ajakava:
Kontaktpäev I (18.09)
1. nädal (29.08) – Sissejuhatus
2. nädal (05.09) – Õpikeskkonna ülesseadmine, enesetutvustus ja õpileping
3. nädal (12.09) – Õpihaldussüsteemide head ja vead
4. nädal (19.09) – Sotsiaalse meedia vahendid
5. nädal (26.09) – e-portfooliod
6. nädal (03.10) - Personaalsed õpikeskkonnad
7. nädal (10.10) - Õpivõrgustikud
8. nädal (17.10) – Avatud kursused
9. nädal (24.10) – Õpikeskkondadega seotud tehnoloogiad ja standardiseerimine
10. nädal (31.10) - Õpikeskkondade kontseptuaalne disain
11. nädal (07.11) – Rühmatöö
12. nädal (14.11) – Rühmatöö
13. nädal (21.11) – Rühmatööde esitlused
14. nädal (28.11) – Tagasiside ja kokkuvõtted

Õppejõud: teadur Dr. Terje Väljataga, teadur Hans Põldoja

Kohustuslik kirjandus:
• Väljataga, T. & Põldoja H. (2011). Õpikeskkonnad ja õpivõrgustikud.
http://opikeskkonnad.wordpress.com
• Becker, S.W. , Henriksen, R.K. (2006). In search of the next
generation online learning environment. Available at:
www.ectolearning.com/.../Ecto%20-
%20Next%20Generation%20Learning.pdf
• Pata, K. & Laanpere, M. (2009). Haridustehnoloogia käsiraamat.
Tiigrihüpe. TLU Informaatika Instituut.
• Hall, R. (2009). Towards fusion of formal and informal learning
environments: the impact of the read/write web. Electronic Journal of
e-Learning. Volume 7, Issue 1 (pp. 29 - 40)
• Attwell, G. (2007). Personal Learning Environments - the future of
eLearning? eLearning papers, 2(1).
• Couros, A. (2003). Communities of practice: a literature review.